Hivshu1

15. září 2012 v 5:44 |  Šamanské akce (kterých jsem se zúčastnila)
Hivshu1 (z Grónska)


18.5.2011 - Hivšu v Maintee spojení s předky
2.10.21013 - Spojení s předky

pokračování o povídáních Hivshu na odkazu Hivshu2

18.5.2011 jsem byla na šamanovi Hivshu. Je to usměvavý sympaťák. Nic ze sebe nedělal.........na sobě měl kalhoty z ledního medvěda. Říkal, že u nich jsou ženy mnohem silnější šamanky než muži, že mají větší sílu.......líbily se mu České ženy, jak se o nich promluvilo lišácky se mu blýsklo v očích. Sdělil, že Češky mají silnější stehna, což je pro něj znak síly - stability, že slabou ženu by on nechtěl. Během povídání přišla řeč na Silová zvířata. On prý má jako silové zvíře mouchu, ze začátku jako muž z tohoto zjištění nebyl nadšen - ego, ale srovnal se s tím. Sdělil nám, že se vypravíme poznat svoje silové zvíře, že tomu co přijde máme nechat volný průběh.....což jak se ukázalo u mne nebylo možné. Začal bubnovat do bubínku, velmi rychle se mi objevil obrázek šavlozubého tygra.....ruce se mi začínaly zatínat jako když mám drápky....obrazy byly že se jako tygr vypravuji po místnosti, cením zuby na jednotlivé lidi, co tam byli, očuchávám si je.....že mi láká jim jít po krku.......pak řev na celou místnost.....raději jsem to stopla....bylo to příliš živé...a pak začalo to, co se mi stává....dostala jsem se do stavu kdy se směju.....naštěstí mi předem přišla informace, že si sebou mám vzít šátek, takže jsem si ho dala na obličej a smála jsem se do něj (toto znám z Dikši tam na mne sedl stejný smích, který se jen tak nedá zastavit.....).......postupně se začaly smát i lidičkové vedle mne.....
Je zajímavé, že Hivsu do bubínku tluče ze spodní strany........

2.10.2013 Hivšu opět v Praze - Spojení s předky
Na úvod nám překladatelka Míša. vysvětlila, že Hivsu představí ona, že u nich je zvyk, že je vždy dotyčný představovaný někým jiným. Souviselo to s předky.......
Míša nám sdělila, že se u laponců minulý rok našli pamětníci, kteří si ještě pamatovali, co ve starém jazyce znamená Hivsu - jeho jméno znamená Záře Arktidy.
Pak Hivsu mluvil o tom, co jejich lidé považují za předky. Nejen, že předci jsou rodinní příslušníci, ale příslušníci všech rodin kmene. Pak rozšířil i že naši (rodoví) předci jsou jeho předky... Pak přidal, že i země, po které chodí...co vkládá do úst, co si bere na sebe a vlastně vše - rostliny, zvířata, předměty, duchové - prostě vše vnímají jako předky... Proto k nim mají úctu a i tak k věcem, zvířatům, rostlinám a všemu přistupují...
Další zajímavá byla promluva o chození po zemi. Tím, že i země (půda) je/jsou předci a tím, že předci pomáhají, tak ho jakoby nadnášejí - jakoby proti každému jeho našlápnutí zvedají dlaně, na které došlápne.... Proto se mu chodí snadno a lehce, nikoli těžce... Několikrát zopakoval, že chození je jako plutí po zemi... že při chůzi jakoby plaval...
Byl poslán staršími získat píseň......došel na vrcholek a čekal.....a čekal......a stále čekal a ono nic. Když už ztrácel naději, přestal být urputný, přestal očekávat....měl pocit, že si z něho starší udělali legraci.....v tu chvíli píseň přišla.

Objasnil, že stát se šamanem je obtížná a dlouhá cesta.... Šaman má složitější a obtížnější život/osud než "běžný" člověk... že z cca 10 lidí, kteří mají předpoklady a vydají se na šamanskou cestu, obvykle jeden maximálně dva vydrží a stanou se šamany. Ostatní během cesty odpadnou (různým způsobem). Někteří z těch, co odpadnou i nadále v životě používají některé z technik, které se naučili. Musejí si ale dát velký pozor, aby nezneužili pro sebe
Šaman je pro ně ten, kdo má na starost vytvářet/udržovat soulad a harmonii mezi světy - horními, dolními, tímto a vedlejšími....

Lidé se tam zajímají o druhého ve stylu, že když jim něco je, tak se toho druhého ptají co a mají o něj starost. Na závěr byly otázky.
Dostali jsme se k prolínání nového a starého. Příklad, jak používají skútry a psí spřežení... Skútry se občas rozbijí. Nejraději je používají na dlouhé cesty mezi vzdálenými osadami, když potřebují převést náklad. Jinak se spíše spoléhají na psí spřežení, hlavně se snaží nebýt závislí na moderní technice. Objasnil, že během polární noci kdyby jeli skútrem, tak by nabourali, věří psím "uším"......I v jejich osadě (nejseverněji trvale obydlená osada v Grónsku, cca 80 lidí) bydlí v dřevěných domcích. Na vyhřívání používají spalování oleje a elektřinu. Televize a rádio se dostalo všude - i k nim... Iglů si staví, když jedou na lov a chtějí přespat (s sebou si berou vařič Primus :0) )
Polární den a polární noc trvají každý 4 měsíce.
Role starších je významná - učí mladé. Příklad starého dědečka, který již nemůže chodit. Přesto ho přenesou na loď, na které pojede i jeho vnuk, aby ho učil o moři a plavení se lodí... Ale i tam existují "domovy důchodců" - rozhodnout se tam jít ale musí sami starší, nikdo je nenutí. Klasické školy pro děti mají i tam. Když tam nemohou, tak je učí rodiče/starší.

Medicína se tam dostala klasická západní. I v Grónsku mají nemocnice. Především západní pobřeží má hodně "západních vymožeností". Křesťasntví se tam dostalo cca před 100 lety. Misionáři jim začali vysvětlovat, že bubny apod. patří ďáblu. Oni si přesto uchovali tradice tak, že když vyjížděli na lov, tak za nimi misionáři nemohli, takže na lovu mohli praktikovat... Jinak vědomosti a věci schovávali. Až v poslední době se opět jejich tradiční učení rozšiřuje zpět právě od Inuitů, kteří si ho dokázali uchovat.
S křesťany přišly nové choroby. Nejdříve si s nimi neuměli moc poradit. Postupem času se naučili ducha té nemoci poznat, pracovat na vyléčení a tím se s ním vypořádat. Berou, že každá nemoc má duši a lze ji požádat, aby odešla na jiné místo.
Hivsu stále hledá, proč začal cestovat po Evropě a dělat semináře... Dle jeho názoru jeto asi proto, že si kladl příliš mnoho otázek, když byl ještě v Grónsku, že asi proto....přitom tam byl spokojený, nic mu nechybělo, byl úspěšný lovec.
Podnítil nás, abychom s ním zpívali šamanskou píseň - bylo to prima.

Občas točil kostí - lopatkou na dlouhém koženém provázku, která svižně létala vzduchem a vydávalo to ostrý zvuk.... tím kontaktoval předky.

Hodně a dlouho několikrát bubnoval. Používal úder, který připomíná tlukot srdce. Druhé bubnování bylo na téma spojení s předky a napravení porušených vazeb.

http://www.ceskatelevize.cz/porady/10000000034-divadlo-kampa/213251000300050-vecer-s-eskymo-hivshu/video/ městský člověk si vůbec neuvědomuje, jak těžké a nebezpečné může být si nalovit jídlo, naše loviště je supermarket a pokud jsme se dobře zásobili, tak lednička. Díky tomuto videu pochopíte, že být tváří v tvář šelmě, kterou chcete slupnout vyžaduje jednak velkou trpělivost při pátrání po ní, nebo při čekání, až se objeví, a když se objeví tak velkou odvahu, sílu, hbytost a mnoho jiného a stát se může ledacos, nemusí vyhrát lovec. Na tomto videu je mnohé z toho všeho zdokumentováno, provází jím velmi hezky sám Hivshu. Uvědomila jsem si, jak naivní představu o lovu jsem měla......



 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama